Mitkä alla olevat väittämät pitävät paikkaansa?
Vastaa alla oleviin monivalintaväittämiin. Jokaisen väittämän kohdalle on kuvattu ja perusteltu oikea vastaus.
Vastaa alla oleviin monivalintaväittämiin. Jokaisen väittämän kohdalle on kuvattu ja perusteltu oikea vastaus.
Vapaa valintainen tagi / kysymyksen numero
Hyödynnä omia havaintojasi ja näkemyksiäsi.
Kirjoita: mitä ajattelet tutkijoiden roolijaottelusta? Entä mikä rooleista tuntuu itsestäsi kaikkein luontevimmalta ja mikä taas etäisimmältä? Perustele vastauksesi.
Tue kurssin sisällöistä saamaasi ymmärrystä lukemalla artikkeli.
Lue: Adelle, C., Pereira, L., Görgens, T. & Losch, B. (2020). Making sense together: The role of scientists in the coproduction of knowledge for policy making. Science and Public Policy, 47(1), 56-66. https://doi.org/10.1093/scipol/scz046. Artikkeli kuvaa yhteiskehittämisen näkökulmasta tutkijoiden rooleja päätöksenteon tukemisessa. Yhteiskehittämisen (co-production) käytännöt ovat tyypillisiä tutkijoiden ja päätöksentekijöiden kohtaamisissa. Usein niissä on kyse yhteisistä työskentelytavoista ja -tilanteista, joissa tutkijat ja päätöksentekijät keskustelevat keskenään pyrkimyksenään tuottaa uutta yhteistä ymmärrystä jostain ajankohtaisesta ilmiöstä tai esimerkiksi muodostaa yhdessä tiedon hyödyntämisen kannalta toimivat lähtökohdat tiedon tuottamiselle. Adellen ym. roolijaottelu lähtee liikkeelle toimenpiteistä, joita tutkijat voivat tehdä edistääkseen ajatusten vaihtoa ja yhteisen ymmärryksen rakentamista tutkijoiden, päätöksentekijöiden ja esimerkiksi kansalaisten välillä tapahtuvassa vuorovaikutuksessa. Adelle ym. ehdottavat, että tutkijoiden rooli voi olla määritellä ja tarkastella ongelmaa (problem exploration), purkaa ja kontekstualisoida ongelmaa (problem puzzling) ja ehdottaa ratkaisuja ongelmalle (problem-solving). He myös soveltavat kategorisointiaan empiirisen tapauksen ymmärtämiseksi.
Kirjoita: lyhyt teksti ja kuvaile, millä tavoin yhteiskehittäminen liittyy Adellen ym. (2020) mukaan tieteen ja päätöksenteon vuorovaikutukseen. Lisäksi pohdi, mitä eroja ja yhtäläisyyksiä artikkelin kategorisoinnilla ja kurssin roolijaottelulla on. Kerro myös, mikä oli artikkelissa kiinnostavinta.
Kirjallisuus ja lisälukemisto
Adelle, C., Görgens, T., Kroll, F. & Losch, B. (2021). Co-production of knowledge in transdisciplinary communities of practice: Experiences from food governance in South Africa. Science and Public Policy, 48/2: 145-153. https://doi.org/10.1093/scipol/scaa069
Broström, A. & McKelvey, M. (2018). Engaging experts: Science-policy interactions and the introduction of congestion charging in Stockholm. Minerva, 56: 183-207. https://doi.org/10.1007/s11024-017-9331-3
Turnhout, E., M. Stuiver, J. Klostermann, B. Harms & C. Leeuwis (2013). New roles of science in society: Different repertoires of knowledge brokering. Science and Public Policy, 40:3, 354-365. https://doi.org/10.1093/scipol/scs114
Pohl, C., Rist, S., Zimmermann, A., Fry, P., Gurung, G., Schneider, F., Speranza, C., Kiteme, B., Boillat, S., Serrano, E., Hadorn, H., & Wiesmann, U. (2010). Researchers’ roles in knowledge co-production: experience from sustainability research in Kenya, Switzerland, Bolivia and Nepal. Science and Public Policy, 37:4, 267-281. https://doi.org/10.3152/030234210X496628